Tabulatura Joannis de Lyublyn 1540 – Sacrum et Profanum

Posted on Gru 20th, 2019 in Wydawnicze

Tabulatura Jana z Lublina należy do najważniejszych źródeł europejskiego dziedzictwa muzycznego. Na 260 kartach spisano ponad 234 kompozycji, w ogromnej większości o charakterze liturgicznym, ponad 250 praktycznych przykładów muzycznych i traktat teoretyczny. Po tabulaturze watykańskiej, to drugi największy zbiór muzyki na organy w szesnastowiecznej Europie, będący kompendium ówczesnej sztuki muzycznej. Tabulatura nie powstawała w artystycznej próżni i sama w sobie świadczy o ogólnej bardzo wysokiej kulturze i bardzo zaawansowanej praktyce organowej w czasach Złotego Wieku na terenach Pierwszej Rzeczypospolitej.

Płyta CD zawiera wybór kompozycji uzupełniony o części chorałowe z Graduału Jana Olbrachta.

Płyta została zarejestrowana w Bazylice Mniejszej św. Andrzeja Apostoła w Olkuszu na zabytkowych, najstarszych w Polsce organach Hansa Hummla i Jerzego Nitrowskiego z lat 1611 – 1631.

Bezpłatny dostęp do nagrania możliwy dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu “Muzyczny ślad” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


Lista utworów zawartych na płycie CD

1. Nicolaus Cracoviensis (ca. 1540) Preambulum in d
2. Nicolaus Cracoviensis – Vesel schÿa polska Corona N.C.
Missa votiva
3 – 5. Kyrie cum iubilo
6 – 8. Gloria Spiritus et alme
9 – 11. Credo
12. Sanctus solemne
13. Agnus solemne
Pieśń Zdrowaś bądź Maryja
14. Nicolaus Cracoviensis – Ave Jerarchia
15. Anonim – Pieśń o czworakim przyjściu Pańskim
16. Adam Freytag (15??/po 1608) – Wesoło śpiewajmy
17-31. Pieśni i Tańce
Pieśń o Narodzeniu Pańskim
32-33. Dies est letitie
34. Wacław z Szamotuł (ca. 1524-ca. 1560) – Pieśń o Narodzeniu Pańskim

zamów płytę CD