ubi_sunt_wer_1-page-001

Performance bazuje na kompozycji chóralnej „Totentanz” Hugo Distlera – kompozytora, pochodzącego z Norymbergi. Zawarte w „Totentanz” elementy sceniczne oraz sposób podjęcia tematu śmierci, wiążą się z koncepcją performatywnego spektaklu Tadeusza Kantora i z jego ideą teatru śmierci. Kompozycja Distlera inspirowana była monumentalną kopią średniowiecznego cyklu obrazów „Taniec śmierci” w Kościele Mariackim w Lubece, stąd też obecność archaizującej stylizacji w warstwie muzycznej i słownej utworu. W „Tańcu śmierci”, podobnie jak u Kantora, umarli wkraczają do świata żywych i podejmują z nimi dialog. W koncepcji performance’u UBI SUNT w miejsce poezji barokowego poety mistycznego Angelusa Silesiusa dzielącej przebiegi instrumentalne i wokalne, pojawiają się fragmenty polskiego moralitetu średniowiecznego „Rozmowa mistrza Polikarpa ze śmiercią”. Dialog pomiędzy archaiczną stylizacją a współczesną formą muzyczną podejmują kompozycje Wacława z Szamotuł, K. Pendereckiego i R. Straussa oraz swobodne interludia instrumentalne.

Performance muzyczny wpisuje się w główne wydarzenia kulturalne Roku Tadeusza Kantora, organizowane we współpracy Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Domu Norymberskiego w Krakowie, Miasta Krakowa.

Partnerem koncertu jest Fundacja Equinum

Share:
  • 679
  • 0